Kampeerinfo

Lidmaatschap

Vragen over het VKT-lidmaatschap? Hier vind je vast een antwoord!

Deze pagina wordt binnenkort verder uitgebouwd.

Kamperen voor beginners

Beginnen met kamperen kan een spannende ervaring zijn. Je stoot onvermijdelijk op heel wat vragen en problemen. Wij helpen je graag op weg.

Deze pagina wordt binnenkort verder uitgebouwd.

Caravan- en motorhomebanden

Voor caravan- en motorhomebestuurders zijn de banden van je voertuig essentieel. Zij zijn het die je stabiel op het wegdek houden, dus geef ze zeker voldoende aandacht!

Velgmaat
7J x 15 ET42 5 x 150

De afmetingen van de velg (breedte x diameter) worden aangeduid in inch (1 inch = 2,54 cm). De breedte is hier 7 inch of 178 mm, en de velgdiameter is 15 inch of 381 mm. De ET-waarde (42) geeft aan hoeveel de velg naar buiten steekt in mm en het laatste veld geeft de ‘steek’ aan: het aantal wielbouten/moeren (5) en de diameter in mm (150) van de cirkel gevormd door de wielbouten.

Bandenmaat
195/65 R 15

Het eerste getal (195) geeft de breedte van de band in mm aan. Het getal na de breukstreep geeft de verhouding aan tussen de hoogte en de breedte van de band. Deze hoogte is hier 65% van de breedte: 195 x 0,65 = 127 mm. Is er geen breukstreep met getal, dan is de hoogte van de band gelijk aan de breedte.
De letter R geeft aan dat het hier om een radiaalband gaat, wat nu standaard is. Het laatste getal (15) geeft de diagonaal van het velgbed aan in inch. In mm wordt dat dan 15 x 25,4 = 381 mm.

Laadindex/Snelheidsindex
91H

Er worden voor campers en caravans speciale banden gefabriceerd, meestal is de laadindex hoger. Dikwijls zijn de wanden extra versterkt. Dat wordt meestal aangegeven als een getal gevolgd door PR (Ply Rate) of het aantal lagen waaruit de flank is opgebouwd.
De laadindex wordt weergegeven als een getal, waarbij 91 staat voor een laadvermogen van 615 kg. Dat moet minstens zo groot zijn als het halve MTM van de caravan, of een kwart van het MTM voor een tandemasser of motorhome. Als er twee getallen aangegeven zijn, is het laagste getal van toepassing voor dubbele wielen of een tandemasser.

De snelheidsindex wordt weergegeven als een letter, waarbij de H staat voor een maximumsnelheid van 210 km/uur. Alle banden hebben minstens een snelheidsindex L, wat overeenkomt met een maximumsnelheid van 120 km/uur, ruim voldoende voor de caravanband maar mag voor een <3,5 ton zware motorhome gerust wat hoger zijn.

Productiedatum
DOT xxxx xxxx 2707

De banden van een caravan of zwerfauto zijn steeds zwaarbelast en staan soms ook lang stil. Geen ideale omstandigheden voor een lang leven. Een klapband kan heel wat schade veroorzaken, de wielkast is immers vaak van kunststof en de wapening van de band werkt als een rondzwaaiend mes. Banden van meer dan zes jaar oud zijn niet meer te vertrouwen en moeten worden vervangen. Fabrikanten zijn verplicht de productiedatum van de band aan te geven als het laatste veld van het DOT-nummer. Dat zijn vier cijfers: de eerste twee geven de week aan (week 27), de laatste twee geven het jaar aan na 2000 (2007). Zijn er maar drie cijfers, dan is de band in de vorige eeuw gefabriceerd, en moet hij dringend naar het containerpark.

Vermits de caravan en motorhomeband meestal tot het uiterste belast wordt, moeten we de bandenspanning kiezen die hiermee overeenkomt, tenzij de constructeur het anders opgeeft. Ook die maximale druk staat op de band aangegeven in kPa (kilopascal) of psi (pounds per square inch). De bandenspanning wordt uiteraard gemeten bij normale temperatuur (15 tot 20 °C). Een hogere bandenspanning is uit den boze, een lagere spanning kan enkel als de fabrikant die aangeeft in zijn documenten.
Om een PSI-waarde (51) om te zetten naar de meer gebruikelijk bar-waarde, deel je het getal door 14,5 (51 psi / 14,5 = 3,5 bar.) Eén bar komt ongeveer overeen met een druk van 1 kg per cm2, of 100 kilopascal (3,5 bar = 350 kPa).

Wanneer we welke ventielen moeten gebruiken, is moeilijk te achterhalen, maar essentieel voor een veilige rit. Bij Michelin vonden we toch enige duiding. Het gewone rubberen ventiel is gemaakt voor een druk tot 4,5 bar, maar dat getal wordt onmiddellijk genuanceerd. Die ventielen zouden namelijk ook geschikt zijn voor een hogere druk. Tot welke druk wordt er niet bij verteld.
Wel wordt ons meegedeeld dat voor de veelgebruikte Agilis Camping-band er wordt aanbevolen om gebruik te maken van het TR600 hogedrukventiel. Vergeet niet dat er naast deze rubberen oplossingen ook nog stalen ventielen bestaan, die in de velg worden geschroefd en een veel hogere druk aankunnen.
Bandenwissel is ventielwissel. Bijna alle bandencentrales doen het automatisch, als je winter- of zomerbanden worden opgelegd, worden ineens ook de ventielen vervangen. Waarschijnlijk is er hier of daar wel eentje die zich niet aan die regel houdt, maar dat is geen verstandige beslissing. Als je weet dat een stalen ventiel van hoge kwaliteit iets meer dan € 2 kost, vervang je liever je ventielen dan de prijs van een nieuwe band, en het ongeluk dat de kapotte band veroorzaakte, te moeten betalen.

Er zijn nogal wat bandencentrales die aanbevelen om banden met stikstof te vullen in plaats van gewoon met lucht. Loont dat de moeite? Feit is dat zuurstof viermaal sneller door de band wegsijpelt dan stikstof. Een band gevuld met stikstof zal dus minder snel uit zichzelf druk verliezen. Nog een belangrijker voordeel van vullen met stikstof in plaats van met lucht ligt bij het onderhoud van de compressor die je banden met lucht oppompt. Vaak komt met de lucht ook een beetje vocht mee. Die waterdruppeltjes kunnen gaan verdampen als de lucht in de band opwarmt. De verdamping van die waterdruppeltjes zorgt voor een veel grotere verhoging van de druk in de band. Dat heb je dus niet met stikstof die zuiver uit een metalen drukfles komt. Nog een bijkomend voordeel is dat stikstof niet brandbaar is, en dus geen extra voeding kan geven aan een brandhaard.