Zwarte doos in nieuwe campers

Vanaf 6 juli 2022 treedt er een nieuwe Europese regelgeving in voege die nieuwe auto's, bestelwagens, vrachtwagens en ook campermodellen verplicht om een zwarte doos te installeren. De bedoeling is om op die manier bij te dragen aan de veiligheid op de Europese wegen. 

In de volksmond spreken we over de 'zwarte doos', maar officieel heet de box Event Data Recorder (EDR). Ook is het geen grote zwarte doos die in de camper geïnstalleerd wordt, maar gaat het om een elektronische chip die mee in het voertuigsysteem verwerkt is. De nieuwe toevoeging zal een meerkost van ongeveer € 100 betekenen. 

Event Data Recorder

Een EDR registreert verschillende technische waarden van je auto, zoals de snelheid, de remkracht, het dragen van de veiligheidsgordel, de stuuruitslag, het toerental ... Die gegevens worden wel enkel opgeslagen in het geval van een ongeval. De vraag rijst uiteraard wie er dan toegang heeft tot die gegevens. Vooral bezorgdheden rond privacy steken de kop op. Het is echter belangrijk om te weten dat gesprekken tussen passagiers niet opgenomen worden en dat verzekeraars geen toegang zullen krijgen tot de gegevens. Enkel de nationale overheid en de fabrikant zullen de data kunnen raadplegen. Fabrikanten kunnen op basis van de gegevens namelijk de veiligheid van het voertuig verbeteren. 

Slimme snelheidsbegrenzer

Niet alleen de EDR wordt verplicht vanaf juli 2022, ook een slimme snelheidsbegrenzer (Intelligent Speed Assist) zal in alle nieuwe voertuigen geïnstalleerd worden. Die begrenzer waarschuwt de bestuurder wanneer hij een bepaalde snelheid overschrijft. Fabrikanten kunnen zelfs instellen dat op dat moment het voertuig remt of dat het motorvermogen vermindert. Als bestuurder blijf je echter wel altijd de volledige controle behouden. Blijf je dus tijdens de waarschuwing op je gaspedaal drukken, dan zal je je snelheid aanhouden. 

Nieuwe voertuigen zullen vanaf juli 2022 met een EDR en een slimme snelheidsbegrenzer uitgerust zijn, bestaande modellen tegen 2024. De camperindustrie heeft dus nog wat tijd om zich aan de nieuwe regelgeving aan te passen. 

Wil je meer informatie?

Magazine Kampeertoerist