Doe-het-zelfervaring met de camper

18 / 01 / 2024
Leo

In een wereld waarin vrijheid en flexibiliteit een prioriteit zijn geworden, neemt de populariteit van zelfbouwcampers toe. Mensen over de hele wereld omarmen de kunst van het zelf bouwen van hun mobiele toevluchtsoord, gemotiveerd door de drang naar avontuur, onafhankelijkheid en gepersonaliseerde reiservaringen. Of het nu gepensioneerde avonturiers zijn die hun dromen najagen of enthousiaste doe-het-zelvers die hun creativiteit willen uiten, zelfbouwcampers bieden een unieke kijk op reizen en brengen unieke ervaringen met zich mee.

Zelfgebouwde vrijheid

In deze verkenning van de zelfbouwcultuur delen we de inspirerende verhalen van twee gepassioneerde camperbouwers, Leo en Ghislain. Hun verhaal begon met het omzetten van visies in tastbare, op maat gemaakte campers. Ontdek de motivaties, uitdagingen en triomfen die deze individuen hebben ervaren tijdens hun zelfbouwprojecten.

Nadien werpen we ook een blik op de juridische aspecten van het ombouwen van een voertuig tot camper zodat je een idee krijgt waar je moet beginnen. Het is cruciaal om op de hoogte te zijn van de vereisten om veilig en wettelijk de weg op te gaan. We bieden een beknopt overzicht van de regelgeving die je moet overwegen voordat je zelf de schroevendraaier oppakt.

Ghislains eerste zelfbouw.

Laat je inspireren door de verhalen van Leo en Ghislain, terwijl we hun ervaringen en inzichten onthullen in de wereld van zelfbouwcampers. Van de initiële planning tot de testfase, ontdek hoe deze avonturiers hun dromen op vier wielen hebben waargemaakt.

Levenslange Avonturiers: Leo en Ghislain

Leo, een enthousiaste camperbouwer van 70 jaar, deelt zijn rijke ervaring met het bouwen van buscampers. Vanaf zijn kindertijd heeft hij verschillende vormen van kamperen verkend, van hutjes op de heide tot tenten en vouwwagens. Zijn eerste camperervaring beleefde hij, samen met zijn gezin, in de camper van zijn broer in 1998. In 2000 besloot hij om zijn eerste buscamper aan te schaffen, een Mercedes TN209. Zijn inspiratie voor het bouwen komt voort uit de behoefte aan comfort, mobiliteit, en de wens om vrij te kunnen rondtrekken zonder beperkingen.

Ghislain, een gepensioneerde schrijnwerker en tot voor kort voorzitter van de VKT-Zwerfautoklub, heeft al jaren een passie voor reizen. Zo voegt hij zijn eigen perspectief toe aan het verhaal. Hij reist nu al 25 jaar met zijn motorhomes, na jaren te reizen met de camionet, besloot hij 25 jaar geleden zijn eigen camper te bouwen, geïnspireerd door praktische overwegingen en zijn schrijnwerkersachtergrond.

De binneninrichting van Ghislain zijn eerste zelfbouw met opklapbaar trapje tot 3cm dikte.

Zijn keuze voor een niet al te groot model maakte parkeren eenvoudig, en zijn budget werd gunstig beïnvloed door het feit dat hij al het benodigde gereedschap reeds bezat. Wat beide mannen bindt, is hun liefde voor vrijheid en onafhankelijkheid tijdens het reizen. Kunnen rondtrekken, wanneer en waar je maar wilt, dat was de doelstelling voor beide camperbouwers. Leo's vijf zelfgebouwde campers in de loop der jaren getuigen van zijn streven naar multifunctionaliteit, de campers moesten telkens geschikt zijn als tweede auto, voor vervoer van allerlei zaken, maar ook met aandacht voor veilig vervoer van vier personen tijdens het reizen en voorzien in de benodigheden van een goede verblijfplaats tijdens het reizen. Ghislain benadrukt het belang van een doordachte planning, ondersteund door tekeningen en het verzamelen van materialen, waardoor hij zijn schrijnwerkersvaardigheden kon inzetten om een functionele en kosteneffectieve camper te creëren.

Van idee tot een huis op wielen

Beiden halen hun inspiratie uit verschillende bronnen. Leo kijkt naar fabrieks-buscampers met klassieke indelingen om zijn camper op te baseren. Deze klassieke indeling werd gekenmerkt door draaibare cabinestoelen, tafel, bankje met goedgekeurde rijzitplaatsen, een toilet/doucheruimte en een bed in de dwarsrichting. Ghislain daarentegen zoekt inspiratie op beurzen en in catalogi, waar hij inspiratie opdoet over onder andere de indeling en gebruik van de ruimte, de materialen en afwerkingen, het water- en sanitairsysteem. Zo kon hij een gericht plan uitwerken en op zoek gaan naar de nodige materialen. Beiden geven aan dat je tegenwoordig heel wat meer materiaal ter beschikking hebt, zoals eindeloos veel tutorials op YouTube, maar je daardoor dus ook heel goed research moet doen om de juiste en waardevolle video’s te vinden. Ook vinden ze hulp bij speciaalzaken die hen begeleiden in de juiste keuze van materialen.

Leo zijn huidige bus: Ducato L3H2

Het bouwproces is een individuele reis geweest voor beide heren, met Leo die bijna alles zelf doet, behalve het maatwerk voor de douchebak, en Ghislain die zijn talenten en schrijnwerkersgereedschap inzet voor de volledige bouw. Leo benadrukt het belang van minutieuze planning en de waarde van onlinegemeenschappen zoals het Camperforum, terwijl voor Ghislain het bouwproces een zorgvuldige selectie van materialen omvatte, waarbij zijn achtergrond als schrijnwerker van onschatbare waarde was. Essentiële gereedschappen, zoals een cirkelzaag, decoupeerzaag en freesmachine, waren beschikbaar in zijn atelier.

Innovaties

Innovatie en unieke kenmerken spelen een grote rol in hun campers. Leo's nadruk ligt op elektrische installaties, een grote drinkwatertank, permanente warmwatervoorziening, douche, toilet, en diverse voorzieningen. Hiervoor heeft hij voor een Ducato geopteerd omdat deze de breedste modellen heeft en ook het meeste model-specifieke toestellen en uitrustingen in de handel. Met deze toepassingen kunnen Leo en zijn gezin steeds zelfvoorzienend reizen. Leo staat ook nog steeds open voor verdere upgrades. Binnenkort gaat hij nog een luchtverwarming Eberspächer D4 inbouwen, als aanvulling voor snelle opwarming, naast de al aanwezige Hydrotronic (verwarming en warm water) met radiatoren. Dan kan de temperatuur binnen 30 minuten van 0 naar +20°. Innovatie en unieke kenmerken onderscheiden Ghislains camper, zo integreerde hij een Webasto-systeem voor waterverwarming, sanitair en motorvoorverwarming, wat een technische uitdaging met zich meebracht.

Leo heeft deze Fiat duomo omgebouwd als work camper voor zijn dochter en haar partner voor een rondreis door Italië.

De badkamer werd efficiënt ontworpen, met de mogelijkheid om het toilet in de garage te schuiven voor extra doucheruimte. Hij heeft ook geen gebruik gemaakt van een dubbele vloer, maar heeft in de plaats hiervan heeft hij extra opbergruimte voorzien door een schoenenkast te installeren in de vloer.

Reisavonturen en toekomstplannen

Na al het werk komt er natuurlijk ook ontspanning en genot. Zo wordt het reisavontuur nog levendiger met Ghislains herinnering aan een storing tijdens een reis naar Italië. Een week nadat de camper klaar was zijn ze naar Engeland gereisd en nadien meteen door naar Italië. In de bergen in Italië werd het te warm, en een van de ventilatoren draaide niet meer. Zo zijn ze op zoek gegaan naar een oplossing bij een garage dichtbij, maar uiteindelijk konden ze hier niet geholpen worden. De garagist heeft hen naar een kameraad gestuurd, die hen uiteindelijk midden op de baan heeft geholpen en het probleem verholpen. Zo maak je altijd wat avontuurlijks mee op de baan. Ook Leo heeft al het een en ander beleefd op zijn camperreizen, zo heeft hij in de Mercantour stenen moeten stapelen om een zeldzame tegenligger te kunnen passeren op en “wit” weggetje, dat we eigenlijk niet hadden moeten nemen.

Op campertrip in Duitsland met een flinke wandeling, Ghislain Van de Walle en Hilde Lippens.

Tijdens dezelfde reis was de ophanging van de motor gelost door onzorgvuldigheid van garage. 70 km getakeld naar Nice en met het vliegtuig naar huis gevlogen om na de herstelling de motorhome terug te gaan ophalen. Leo benadrukt hoe het zelfgebouwde aspect hun vrijheid vergroot, waarbij ze overal naartoe kunnen rijden en zelfstandig problemen kunnen oplossen. Favoriete bestemmingen waren onder meer Montenegro met de Tara-rivier en een reis naar het binnenland van Portugal, via Extremadura. Ook stadsbezoeken, altijd met fietsen bij: Parijs, Berlijn, München, Kopenhagen, Stockholm, Amsterdam, Praag, Dresden ... en diverse fietstochten met de camper, dichtbij en in het buitenland.

Juridische tips

Beiden benadrukken het belang van juridische en veiligheidsvoorschriften bij het bouwen van campers. Het verkrijgen van goedkeuring van de constructeur is essentieel, maar kan een uitdaging zijn. De keuringscentra hebben nuttige informatie over de geldende regels, zeker de moeite om daar je licht op te steken. Hieronder enkele tips om je op weg te helpen je lichte vracht naar een camper te homologeren.

  • Goedkeuring basisfabrikant:
    • Verkrijg goedkeuring van de basisfabrikant om het voertuig om te bouwen tot camper.
    • Sommige merken, zoals Peugeot, Opel en Citroën, geven zelden toestemming, terwijl Mercedes, Volkswagen en Renault wel wijzigingen toestaan.
  • Dossier Individuele GoedKeuring (IGK):
    • Stel een homologatiedossier op voor Individuele GoedKeuring (IGK).
    • Het is raadzaam dit complexe dossier door een technische dienst of erkende COP-camperombouwer te laten opstellen.
    • Kosten variëren tussen €1.000 en €1.500, en het duurt ongeveer 30 dagen.
  • Europees gelijkvormigheidsattest (COC):
    • Na goedkeuring ontvang je een nieuw Europees gelijkvormigheidsattest (COC) met het nieuwe kenteken (camper M1).
    • Dit document bevestigt dat de camper voldoet aan wettelijke en technische vereisten.
  • Tweede fase keuring:
    • Breng het individueel goedkeuringscertificaat naar de tweede fase keuring bij de keuring voor tweedehandsvoertuigen.
    • Bij een geslaagde keuring ontvang je nieuwe papieren voor de aanvraag tot inschrijving.
  • Afronding inschrijving:
    • Gebruik de nieuwe papieren voor de aanvraag tot inschrijving om de homologatieprocedure af te ronden bij je verzekering of de dienst inschrijvingen van voertuigen (DIV).
    • Het proces vergt tijd en inspanning, maar met de juiste hulp van een COP-ombouwer of technische dienst is het haalbaar.

Advies voor kandidaat–zelfbouwers

Tot slot hebben we nog enkele tips die beide bouwers met jullie willen delen:

  • Voor aankoop busje: navragen bij de constructeur of je toestemming krijgt voor aanpassingen.
  • Vertrek met een degelijk voertuig dat technisch in orde is, liefst Euro 6.
  • Contacteer een COP erkend bedrijf. » Werk een plan uit met alle details.
  • Voorzie veel tijd en geduld.
  • Informeer je bij hen die het al deden, maak gebruik van fora en Facebook/ Instagram, maar weet dat er ook veel onzin te vinden is.
  • Raadpleeg ook magazines, catalogi, beurzen…
  • Je hebt plaats nodig om je plannen uit te voeren, liefst aan huis.
  • Je hebt toch wel enkele machines nodig: cirkelzaag, decoupeerzaag, invalzaag, freesmachine, boormachine, schroefmachine en spanvijzen.
  • Je moet het vooral graag doen!
Leo met zijn gezin en zijn eerste buscamper, Mercedes 209 uit 1984, gebouwd in 2000, verkocht in 2003.

Laat de verhalen van Leo en Ghislain dienen als wegwijzers voor iedereen die droomt van de vrijheid op vier wielen. Hun reizen, gevuld met passie, creativiteit en onafhankelijkheid, openen de deur naar een wereld van onbegrensde mogelijkheden. Laat deze ervaringen een inspiratie zijn om zelf aan de slag te gaan, de horizon tegemoet te rijden en je persoonlijke camperavontuur te beleven.