Noorwegen bouwt onderzeese wegtunnel

In Noorwegen begint men aan een heel ambitieus project: tegen 2033 moet daar de langste en diepste onderzeese wegtunnel ter wereld liggen. De Rogfast-tunnel zal ongeveer 26,7 km lang zijn en op 390 m diepte liggen.
Als de wegtunnel er ligt, zal de reistijd tussen Stavanger en Bergen, twee grote steden aan de Noorse kust, met 40 minuten verkorten. Op dit moment maken mensen die reis gebruikelijk via bootovertocht, omwille van de grote omweg langs de grillige fjorden. De nieuwe wegtunnel zou dan deel uitmaken van de Europese E39-snelweg.
26,7 kilometer lang onder zeeniveau rijden vereist enkele veiligheidsmaatregelen. De wegtunnel bestaat daarom uit twee buizen, zodat reizigers in geval van nood van één buis in de andere kunnen evacueren. Het geschatte kostenplaatje zou zo’n 2 miljard euro bedragen. Een enorm bedrag, maar in vergelijking met de bouw van bruggen toch aan de voordelige kant. Bovendien verwacht de overheid een betere doorstroom van toerisme naar de noordelijkere westkust, en een goede verbinding voor het transport van zeevruchten, wat de economie kan stimuleren.